DREAMS, ILLUSIONS AND OTHER REALITIES
Calina Pandele Yttredal har markert seg nasjonalt og internasjonalt gjennom flere tiår. Hun er en allsidig kunstner som mestrer et stort spekter av teknikker, og arbeider med maleri, tegning, grafikk, skulptur, installasjoner og offentlige utsmykninger. I tillegg er hun en faglitterær forfatter med flere publikasjoner bak seg. Samspillet mellom lys, farge og rom har vært et spesialområde i Yttredals publikasjoner og kunstnerskap. Hun har forsket på en spesiell type maling og medier ved fabrikk i New York State og utviklet en egen maleteknikk med blant annet iriserende medier som medfører at pigmentene forandrer farge og karakter ved lysets endringer. Døgnets skiftende lys risses inn i arbeidene som også forandrer seg ut fra betrakterens bevegelser. På denne måten bringer hun naturen i form av lysets og årstidenes syklus inn som en integrert del av verkene. Samtidig har alle arbeidene i det offentlige rom et stedspesifikt innhold. Betrakteren involveres også relasjonelt da bevegelser og forandringer bevirker endringer i det koloristiske utrykket og danner nye konstellasjoner.
Den sunnmørske naturen har vært en inspirasjonskilde for Yttredal gjennom kunstnerskapet, gjennom fargene, lyset og kontrastene i den barske naturen som hun har utforsket både til fjells og til havs. Som hun forklarer i et intervju i Sunnmørsposten fra 1991, maler hun ikke direkte det hun ser, men skaper sin egen visjon ved en blanding av minner, opplevelser, skisser og fargenotater etter eksisterende landskap. Et glimt av Friarfossen kan for eksempel vise seg rennende i New Yorks hovedgate for å fortelle om naturens egne veier i vår tid med de store utfordringene hva angår klima og økologi. Yttredals tilknytning til Ålesund og Sunnmøre har vist seg blant annet gjennom separat – vandreutstillinger, medvirkning i gruppeutstillingen ”Natur på Vestlandet” i KUBE museet, ulike innkjøp til offentlige institusjoner, gjesteopptreden i flere perioder som lærer på Ytre Kunstfagskole og hennes medlemskap i BKMR ( Biletkunstnarane i Møre og Romsdal).
Utsmykningsoppdraget hun ferdigstilte ved Seilet Hotell i Molde i anledning nasjonalmarkeringen av Bjørnstjerne Bjørnsons hundreårsjubileum, bestod av i alt 40 verk i form av malerier og installasjoner med iriserende medier på frostet akrylglass. De malte trærne symboliserer stoppesteder i Bjørnsons liv og er tilpasset byggets arkitektur og farger. Inspirert av Bjørnsons novelle “Arne” og den berømte samtalen mellom trær, utformet Yttredal en tenkt sti og en skog som skifter farge ut fra betrakterens synsvinkel og som strekker seg fra hovedinngangen, gjennom en glassgang til det nye bygget som var ferdigstilt for anledningen. Kulturpersonligheten Jahn Otto Johansen skriver om Yttredal: ”hun har som ingen annen billedkunstner jeg kjenner, forsket og arbeidet i tematikken farge, lys og rom. Hun har brukt treets symbolikk og skiftende fargenyanser etter hvert som lyset har skiftet”.
Når hun nå kommer tilbake til Ålesund med sin separatutstilling med tittelen ”Dreams, Illusions and other Realities” i KHÅK Kunsthall, viderefører hun et tema hun har arbeidet med over lengre tid, som omhandler tap av naturmangfold og klimakrisens alvorlige konsekvenser for livet på jorden. Tittelen reflekterer også menneskets eksistensielle utfordringer i møte med en virkelighet i rask endring, uttrykt gjennom verker som stiller spørsmål ved forholdet mellom den ytre virkeligheten og den indre subjektive verden.
I den omfattende presentasjonen fortsetter hun å utforske forholdet mellom menneske og natur, natur versus kultur. Senest i 2021 undersøkte hun temaet gjennom separatutstillingen og boken “I verden”, skrevet i samarbeid med forskere som et møte mellom kunst og vitenskap. Et særtrekk i kunstnerskapet er de lange tidslinjene og det at hun trekker inn en referanse til arkeologiske funn for kunstneriske undersøkelser som skaper en tverrfaglig dialog på tvers av tid, sted og rom. Et sentralt spørsmål i disse prosesser er hvordan funn fra fortiden kan fortelle noe om vår tids utfordringer relatert til klimaendringer og det akselererende naturtapet vi står ovenfor. Her veves lokale kulturhistoriske funn inn i en større global kontekst med ulike tidsperspektiver.
Sentralt i utstillingen er “Portal”, en installasjon bestående av maleri med iriserende maling utført på transparent materiale som samspiller med lyset og skifter uttrykk betinget av betrakterens posisjon i rommet. Motivets inspirasjon er hentet fra stavkirkenes treskurd som er flettet sammen med utrydningstruede dyr og planter. Det arkitektoniske verket har en tverrestetisk utforming et sted mellom maleri, tegning, trykk og lysinstallasjon. Det forandrer seg med lyset i omgivelsene som øker følelsen av tredimensjonalitet. På denne måten skaper fortidens bilder en resonans inn i samtiden.
Visjonen for fremtiden stimulerer til nytenkning og håp samtidig som det dystopiske opererer i bakgrunnen i en verden hvor naturen har seiret. Portalen utformes som en arkitektonisk inngang til utstillingen, men kan også fortolkes som en terskel mellom en reell og en imaginær verden hvor den evige syklusen med transformasjon, liv og død er et gjennomgående tema. For her leter utrydningstruede dyr, insekter og planter etter sine habitater etter at de gjennom millioner av år nå er stilt i en situasjon der de må kjempe for sin overlevelse. Et annet særtrekk i kunstnerskapet er bearbeidelse av treet som også gjennomstrømmer utstillingen. Det universelle symbolet inntar monumentale kull- og pastelltegninger av gamle eiketrær og deres hulrom som er et viktig habitat for mange insekter. Videre reflekterer verket “Så nært deg som min egen pust er meg” en eksistensiell tilstand preget av smerte og tap. Den 2,5 m store tegningen ble utført en natt like før hennes mann gikk ut av verden.
Pandele Yttredal vil presentere et idéforslag til lysskulpturen “Ildstedet for Ålesund”, knyttet til at dagen etter utstillingsåpningen 19. januar, markeres det at det er 120 år siden den historiske bybrannen i 1904. På denne måten knyttes ulike tidsdimensjoner sammen, fra ilden som brenner i hjertet av middelalderbyen gravd opp på Borgundgavelen, til ilden som symbol på transformasjon, med tanke på at Jugendbyen ble reist opp av aske som en av de mest unike i Europa. Det universelle symbolet refererer ikke minst til gnisten som brenner i hver av oss, selve livsbejaelsen og skapergleden som medfører at vi ikke gir opp våre drømmer.
Calina Pandele Yttredal har tegnet og malt fra tidlig alder. Hun har en klassisk kunstutdanning fra blant annet det statlige Kunstakademi “ Nicolae Grigorescu” i Bucuresti, Romania, med praktiske og teoretiske studier. I 1977 studerte hun grafikk ved Statens Håndverks -og Kunstindustriskole (SHKS) i Oslo og påfølgende år ble hun student ved Statens Kunstakademi i Oslo, avdeling for farge og romkunst; studier hun utdypet senere ved avdeling for integrert kunst og arkitektur, med fokus på lys, rom og installasjoner. Videre utviklet hun egne undervisningsopplegg ved Statens Kunstakademi, det første som Vitenskapelig assistent ved avdelingen for farge, og senere ved flere avdelinger ved Kunsthøgskolen i Oslo innen tegning, farge og lys. Tverrfaglighet har vært et gjennomgående tema i hennes undervisning, hvor både studenter og profesjonelle med ulik bakgrunn og kompetanse har kommet sammen. Hennes bøker utgitt på Gyldendal forlag og Fagbokforlaget har vært pensum i høgskolesektoren.
Som 19 årig student ved Statens Kunstakademi ble Yttredal antatt på Høstutstillingen, i 1987 ble hun omtalt i Morgenbladet av kunsthistoriker Åsmund Torkildsen i forbindelse med Høstutstillingens 100 års-jubileum under tittelen ”markant nyekspresjonisme”, med paralleller til skotten Steven Campbells Darwin-bilder. Hennes første separatutstilling var i Kunstnerforbundet i 1990.
Pandele Yttredal har hatt en rekke separatutstillinger, deltatt på kollektiv- og gruppeutstillinger, samt flere ganger på nasjonalutstillinger som Høstutstillingen. I Norge har hun stilt ut blant annet på Kunstnerforbundet, Tegnerforbundet, RAM Galleri, Kunsthall Oslo, Bomuldsfabriken kunsthall, Brandstrup og Kunstmuseet Kube. I utlandet har hun representert Norge blant annet i New York, Seattle, Miami, Paris, Rio de Janeiro og Helsinki. Pandele Yttredal har utført en rekke offentlige utsmykninger og lysskulpturer. Et sentralt verk er lysskulpturen “Wind-Eye” som ble bestilt av Kunstpark Tranøy og avduket i anledning jubileet ”Tranøy Fyr 150 år”. Et annet stedsspesifikt arbeid er den 10 m lange lysutsmykningen “Landskap fra Finnmark”, direkte montert på glassfasade ved Kirkenes Snowhotel, hvor maleri og natur, samtid og historie spiller sammen. Hennes 5 m høye lysskulptur “Sjøhest” stiger opp av havet ved Slemmestad brygge, for å minne om at alle bestanddeler i det økologiske kretsløpet henger sammen.
Calina Pandele Yttredal har mottatt Kultur- og næringprisen 2009 for sin lysutsmykning «Et års lyssyklus på Paleet» utdelt av Innovasjon Norge og Forum for Kultur og Næringsliv. Hun har undervist og holdt foredrag ved en rekke institusjoner, som blant annet Kunsthøgskolen i Oslo og Norsk Kunnskapssenter for Lys (Lyskultur) og deltatt som foredragsholder i seminarer og konferanser. Hun har mottatt en rekke stipendier og er blant annet representert i H.M. Dronning Sonjas jubileumssamling og Petter Olsens kunstsamling . Kunstnerens faglitterære bidrag gjennomstrømmer hennes analytiske tilnærming til fenomener som lys og farge, men hennes utforskning av lys, farge, rom og arkitektur reflekterer også et subjektivt, eksistensielt utgangspunkt i hennes kunstneriske virke.
Tone Kathrine Lyngstad Nyaas, Kunsthistoriker