For Ingrid Lilja Arntzen er musikk og visuelle uttrykk to sider av samme sak. Som musiker og trommeslager er hun vant til å lytte nederst i lydbildet. Der ligger linjene som holder komposisjonen sammen. Denne kunnskapen bruker hun også når hun lager bilder. Hun ser etter det som ligger dypest. Det som holder bildet og får det til å vibrere.
For Ingrid Lilja Arntzen er musikk og visuelle uttrykk to sider av samme sak. Som musiker og trommeslager er hun vant til å lytte nederst i lydbildet. Der ligger linjene som holder komposisjonen sammen. Denne kunnskapen bruker hun også når hun lager bilder. Hun ser etter det som ligger dypest. Det som holder bildet og får det til å vibrere.
Bildene hennes er «fortellinger fra virkeligheten – og litt bortenfor.» Ved å sette sammen elementer fra deler av verden som vanligvis ligger fjernt fra hverandre, skaper hun et uttrykk som ligner på drømmefortellinger eller poetiske hverdagsmotiv. Motivet starter som regel med blyantskisser på papir. Deretter går hun over til det digitale tegnebrett og lager collager med tegninger, teksturer og foto. Komposisjonen blir til ved å tenke diskant-, bass- og mellomtoner. Hver farge i det digitale bildet overføres deretter til trykkplater i en belysnings- og etseprosess basert på polymerplater. Platene bearbeides så med ulike verktøy og trykkes for hånd i en grafikkpresse. Dyptrykksteknikkens maleriske stofflighet er et viktig element i bildene hennes.