«En kunstner som samler kunst» Et pågående prosjekt som Viskum startet i 2004 er hans årlige selvportrettserie, som han lager på sin fødselsdag 2. februar hvert år. Mange av disse fengslende selvportrettene ble utstilt på Haugar Kunstmuseum i 2016, og viser kunstnerens utvikling og introspeksjon over tid. Selvportrettet som vises i utstillingen på KHÅK ble laget i 2013, og portretterer Morten Viskum som en kunstsamler. I kunstverket holder han boken «En kunstner som samler kunst» fra 1986 til 2013, som symboliserer hans lidenskap for å samle kunst og hans omfattende engasjement i kunstverdenen. Dette ikoniske selvportrettet har reist til flere land og blir til tider utstilt foran Viskums egne verk, og andre ganger foran verk andre kunstnere har laget.
«Nasjonal oppmerksomhet for rottekunst» Morten Viskums kunstneriske reise begynte tidlig. Til tross for dette startet han først ved Norges Veterinærhøgskole i 1987, etterfulgt av Statens Kunstakademi i Oslo fra 1993 til 1997. I 1995 fikk han nasjonal oppmerksomhet da han lot sine to ulike studieretninger komme sammen i en kontroversiell kunstinstallasjon. Han plasserte 20 olivenglass fylt med babyrotter konservert i formalin i ulike matbutikker i Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim. Dette tanke-vekkende eksperimentet hadde som mål å utforske hvordan slike kunstverk oppfattes i en dagligvarebutikk. Publikums reaksjoner var betydningsfulle og førte til stengning av den spanske fabrikken som var ansvarlig for levering av oliven til Norge, samt en påfølgende etterforskning av saken.
«Liv, død og kunst» Siden den gang har Morten Viskum fortsatt å tøye grensene for kunsten, og han utfordrer publikums oppfatning og samspill med sine kreasjoner. Et av hans bemerkelsesverdige prosjekter innebærer bruk av avdøde menneskehender som pensler. Denne utradisjonelle tilnærmingen legger til en tankevekkende dimensjon til hans verk, og inviterer betrakteren til å reflektere over forholdet mellom liv, død og kunstnerisk uttrykk.