Grafikeren Ørnulf Opdahl er vel for det store publikum minst like kjent som maleren, og særlig blant de yngre kunstinteresserte og førstegangskjøpere. Naturlig nok fordi grafikk som kunstkjøp er oppnåelig når det gjelder pris. Opdahls ry som grafiker henger høyt hos ekspertisen, og han har trykket arbeidene sine på de høyest rangerte grafikkverkstedene både i Norge og ute, kan nevne Grafisk Stentrykk i Oslo, Atelier Clot, Brahmsen i Paris, eller hos Edition Copenhagen.
De siste årene har Ørnulf Opdahl arbeidet med etsninger, der motiv og uttrykk er mer abstraherte og «minimalistiske». Disse er trykket hos Ateljé Larsen i Helsingborg, samme sted hvor både H.M. Dronning Sonja og avdøde Kjell Nupen har trykket – og sammen med disse har Ørnulf også laget serier som har blitt til utstillinger. Ørnulf Opdahl forteller at han tidlig interesserte seg for, og eksperimenterte med, den grafiske teknikken monotypi, faktisk helt fra 1962. Men opplagstrykkene kom først i 1988 med litografiene til Henrik Ibsens skuespill Rosmersholm. Flere av våre mest kjente kunstnere fikk «tildelt» sitt Ibsen-stykke og laget inspirerte serier/mappe. Bl.a. laget Frans Widerberg mappen til Peer Gynt, Håkon Bleken til Hedda Gabler og Jens Johannessen fikk Brand. Ørnulf Opdahl er kanskje mest kjente for å sine fine litografier med interpretasjoner over Sunnmørsk landskap, fjell, foss og horisont. Og ingen kan vel slå hans evne til å skape stofflige marmorskyer, drivende snøskred eller opprørt hav fra en litostein og overført til papir.
Utstillingen åpner lørdag 27. mai kl. 13.00. Kunstneren vil være til stede ved åpningen. Det blir et musikalsk innslag ved Miki Campins og Yuri Hashimoto.
Noen av de tidligere arbeidene fra Opdahls arkiv vil frigis for salg ved utstillingen.