Karen Aarre
Som billedkunstner er hun påvirket av sin bakgrunn som sosialantropolog, og nærmer seg maleriet på samme måte som en deltakende observatør. I arbeidet sitt ser hun etter måter å prosessere og respondere på dette kaoset ved å bruke maleriet til å stoppe opp, analysere og sette sammen igjen det hun ser og erfarer.
Karen Aarre arbeider figurativt med oljemaleri, akvarell,
tegning og grafikk, og er særlig opptatt av temaer som
omhandler temming, konservering og kartlegging av
natur, og møtet mellom kunst og botanikk.
"Vi lever i en kakofoni av visuelle inntrykk, lukter, lyder,
bevegelse og tanker."
Endre Aalrust
Kunstneren er interessert i hvordan sosiale spill, relasjonell og strukturell makt manifesterer seg i form av sjenanse og
skam. Ved hjelp av empatisk humor og maleriske virkemidler ønsker han å gi patetiske karakterer og situasjoner et
element av verdighet og relevans. Kunstneren er opptatt av hvordan bilder både virker, manipulerer og provoserer.
“Maleriene mine er forankret i tradisjonelle sjangre som landskap,
stilleben og portrett, men motivene er ofte hentet fra «memes»,
dating-apps og livsstils-blogger. Det er utfordringer i samtiden
som interesserer meg - måten ledende idealer påvirker våre liv,
våre romantiske og seksuelle relasjoner, vårt forhold til egen kropp
og andre dyr.”
Marthe Kampen
Hennes kunstnerskap er konsentrert om maleri, tresnitt og tekstil. Hun søker et tilsynelatende enkelt, men kraftfullt
uttrykk. Arbeidene etterstreber en fornemmelse av sårbarhet, humor og styrke, hvor titler kan være broer inn til
fantasifulle tolkninger av bildet.
Hun liker å jobbe i serier der mange varianter springer ut av et utgangs-
punkt. Dette får du oppleve på KHÅK der hun jobber ut i fra maleriet
”Postkort fra tidenes morgen” Bildet viser en snurrende spiral som ligner
en blomst. Med intens fargebruk og hurtige penselstrøk forsøker hun å
finne motivets sanne stemme der livskraft og sårbarhet møtes.
”Det er ikke det tekniske eller dekorative som interesserer meg ved
maling, men mulighetene til å uttrykke noe utemmet og oppriktig i
vår kalkulerte samtid.”
Espen Skjønhaug
Fotografiet er og har vært en sentral inspirasjon for kunstneren. Egne fotografier og fragmenter fra andre kilder har gitt
premisser for komposisjoner.
”Vulnera naturae” - sår i naturen - har blitt en
samlende ramme rundt hans arbeid. Et sår er ofte
forbundet med en skade på naturen eller klimaet
generelt, men også et aspekt som fremkaller en
følsomhet rundt et gitt avtrykk. Et sår er resultatet
av noe, det være seg et merke på natur eller sjel.
Med utgangspunkt i den hverdagslige estetikk vi omgir oss med, og en elementær interesse for psykososiale aspekter, drar kunstneren både sin
subjektive bakgrunn, utdanning og samtid inn i sine billedlige uttrykk. Det å forske, det å være nær et tema og fordype seg i noe konseptuelt gir et potensial for utvikling.
Peter Sutton
Det å ha bodd i Norge de siste 23 årene har hatt stor innflytelse på kunsten hans. Peter Sutton har i tillegg til male-
kunsten, også lang erfaring med glassmaleriet. Det er gjennom dette at malekunsten hans har utviklet seg. Det vises
gjennom bruk av skinnende farger og interesse for å skape glød i lerretet. Hans ekspressive bruk av farger, insisterer på
å holde maleriets overflate levende.
Peters tilnærming til maleriet er personlig og emosjonell; et maleri starter med en
opplevd erfaring, et øyeblikk, et minne eller et sted. Det dreier seg om å puste dem ut
og kommunisere dem til verden, å se gjennom og føle. Maleriene hans beveger seg
mellom abstrakt og figurativt. De er både fortellende og ekspresjonistiske.
De store maleriene som stilles ut i KHÅK er hovedsakelig malt med rå pigmenter, egg
og olje og vann. Det er de jordnære kvalitetene i rå pigmenter som har sin egen lysabsorberende kvaliteter. Peter bruker disse i ren form og blander dem direkte på lerretet
mens han maler.